Sofiero trädgårdar

Jag är alltid lika glad i själen när jag är på Sofiero och vandrar runt bland blommor och blad för att sedan komma ner till havet och se över till vårt danska grannland. I sommar ska jag på min första konsert på området och det kommer att bli toppen!

Om Sofiero på Wikipedia:
Sofiero är ett slott med en 15 ha stor parkträdgård i Helsingborgs kommun, ca 5 km norr om centrala Helsingborg. I anslutning till slottsbyggnaden finns också en gourmetrestaurang. Parken kring slottet är en blomstrande oas, med utställningar, aktiviteter och arrangemang. I parken finns cirka 10 000 rhododendronbuskar av 300 olika arter och lika många hybrider. Sofiero har norra Europas största samling av rhododendron. Parken utnämndes till Europas vackraste 2010.











Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0